Cinta Matchmaker -bab 9-


bab 9

Mereka cuma mengemas barang yang penting sahaja, kebanyakannya adalah pakaian dan barang peribadi yang Safrina perlukan dengan segera. Alfie berjalan di sekitar ruang tamu untuk melihat kamera yang terpasang di situ. Kalau bertuah, sesiapa yang memasang kamera ini pasti akan mencabutnya dengan segera sebelum dia dan isterinya sempat mengosongkan tempat ini serta merta. Kerana akhirnya, kamera itu pasti akan ditemui juga, walaupun hakikatnya mereka sudah lama tahu tentang kewujudannya.

Danny sudah meminta kawan-kawannya untuk memantau kawasan rumah tersebut dan merekod sesiapa sahaja yang datang dan pergi. Mereka mungkin bertuah dalam mencari dalang tersebut, dan menamatkan segala masalah yang telah berlaku ini.

Sampai sahaja di rumah di St. Louis, Alfie menjelaskan kepada pembantu rumahnya akan segala keperluan Safrina yang perlu disediakan sepantas mungkin. Isterinya mempunyai kuasa sepenuhnya atas rumah ini dan dia mengharapkan supaya mereka melayan Safrina sama seperti yang sepatutnya dilakukan ke atas seorang permaisuri.

"Dah lama rasanya saya tak ada orang gaji," Safrina memberitahu kepada suaminya sebaik sahaja mereka bersendirian.

"Takkanlah saya nak suruh isteri saya buat kerja rumah pula." Alfie sudah bersedia untuk bertengkar dengan isterinya, dan tersenyum apabila Safrina tidak mencabar dirinya.

"Saya tak pernah suka mop lantai. Jadi awak takkan sesekali dengar saya membebel pasal kerja tu."

Kejujuran yang walaupun sekadar perkara remeh, tetapi ia cukup menenangkan hati lelakinya.

"Alah, awak takkan ada masa nak buat pun," kata Alfie. Mereka sedang bersantai di beranda dan melihat sang matahari yang mula melabuhkan tirainya di sebalik lautan yang luas itu.

"Kenapa pula?"

"Sebab saya nak awak pergi bincang dengan pihak katering dan designers pasal majlis resepsi kita dekat Amber Hall nanti."



"Awak nak saya plan majlis dekat tempat yang saya tak pernah pergi, dan untuk orang yang saya tak pernah jumpa?"

Alfie menghantarnya pandangan simpati. "I need you to approve what they come up with. Saya percayakan pekerja-pekerja saya dekat sana sepenuhnya, tapi saya perlu memastikan yang diorang bersedia dengan sebarang pertanyaan daripada awak bila kita dah sampai sana nanti. Lagi bagus kalau kita mulakan perhubungan kita ni sekarang."

Safrina meluruskan kakinya dan berselubung dengan selimut yang ada di situ. "Ini kali pertama ke awak buat majlis macam ni kat rumah?"

"Tak."

"Habis tu, siapa? Saya tak boleh bayangkan kalau awak yang buat."

Minda Safrina terlalu tajam. "Bonda saya yang buat selama ni." Walaupun ibunya pasti akan membuat majlis yang lain, dia perlu memastikan agar isterinya juga mempunyai hak untuk memilih apa yang dia mahukan.

Safrina mula tertarik untuk bertanyakan soalan kepada suaminya. "Kat mana bonda awak tinggal?"

"Amber Hall."

"Dia tinggal dekat rumah awak?" Ada nada kejutan di situ.

Alfie sibuk berfikir setakat mana yang patut dia dedahkan tentang kehidupannya, berapa banyak kebenaran yang dia tahu dia boleh mempercayai isterinya. 

"Bonda saya masih lagi seorang permaisuri masa dia kahwin dengan ayahanda saya. Lepas dia mangkat, bonda saya tetap pegang nama tu, sampailah saya kahwin dengan awak."

"Ouch. Bercerita pasal menantu dengan ibu mertua ni. This can't be a good thing."

Alfie beralih tempat duduk untuk memandang isterinya. "It's expected. Dia tahu lambat laun benda ni akan jadi juga. Sampai masanya wasiat ayahanda saya tu dibaca, dia tahu saya akan guna segala kuasa yang saya ada untuk pertahankan apa yang dah jadi milik saya."

"Awak rapat tak dengan bonda awak?"

"Bolehlah."

"Bunyi macam tak meyakinkan je."

Udara di sekeliling Alfie terasa dingin. Ada ketikanya, dia dan juga bondanya terlalu rapat. Apabila mereka mempunyai niat yang sama iaitu membenci ayahandanya. "Awak tak perlu risaukan pasal bonda."

Safrina seakan-akan cuba menganalisa setiap ayat yang dibicarakan itu, dan kemudian dia tersedar sesuatu.

"Tapi ada seseorang yang patut saya risau, kan?"

Dia mahu menipu, tetapi dia tidak mampu. Dengan Safrina, terasa bagai tidak kena pula menyuburkan perhubungan mereka dengan sebarang tipu muslihat. "Sepupu saya. Dia ada dalam senarai pendek yang mungkin pasang kamera-kamera dekat dalam rumah awak tu."

"Awak bergurau je kan ni?"

"Saya serius. Junaidi akan mewarisi sebahagian daripada harta tu kalau perkahwinan kita gagal."

"Mesti korang berdua tak pernah ngam kan."

"Barely tolerate each other is a better description. Dia tinggal dekat Amber selama mana yang dia mampu. Bonda terlalu baik untuk halau dia keluar dari situ."

"Kenapa bukan awak je?"

"Saya bukan selalu sangat pun ada dekat situ. Walaupun sekarang mungkin akan berubah."

"Macam mana pula?" tanya Safrina.

"Bonda ada hak untuk tinggal dekat dalam rumah ni selagi tanah ni belum diserahkan kepada saya tahun depan. Bila awak jadi isteri saya je, awaklah akan ambil segala tanggungjawab sebagai seorang permaisuri dan bonda akan berpindah ke tempat yang lebih kecil." 

Alfie tidak mengharapkan agar Safrina dapat memahami segalanya. Tetapi dia mahu isterinya tahu sebanyak yang mungkin tentang apa yang akan terjadi sebelum mereka meninggalkan negara itu.

"I don't think I've done enough research on your family home. Saya ingatkan Amber Hall tu cuma istana biasa je. Something you Ashburtonn used to make things grander than they are."  Safrina bermain dengan rambutnya ketika dia bersuara. Matanya masih lagi dipakukan ke arah lautan. 

"Bila awak dah tengok Amber Hall nanti, awak tahulah apa yang saya maksudkan selama ni. You'll understand my reluctance to choose a bride."

"Hmm, awak tahu tak, ada sesuatu yang bermain dalam fikiran saya sejak kita jumpa dulu."

"Apa dia?"

"Kenapa awak tak ada accent negara awak erk? Awak membesar kat sana, kan?"

Teringat kembali memori di mana dia dimarahi oleh ayandanya kerana dia tidak fasih berbahasa. Alfie sedaya upaya untuk membuat apa yang tidak disukai oleh ayahandanya. Dia bekerja di tempat lain, dia belajar bercakap bahasa dari negara yang lain dan macam-macam lagi.

"Saya habiskan summer saya dekat Amber bila saya duduk dekat sekolah asrama je. Setiap peluang yang saya ada, saya akan bawa bonda dengan adik saya ke Amerika. Saya lebih senang dengan gaya hidup di sana berbanding dengan negara saya sendiri." 

Alfie tersenyum sendirian. 

"I rebelled against my father on many levels."

"Bukan lagi susah ke awak nak dapatkan harta warisan tu kalau awak asyik melawan cakap ayahanda awak tak habis-habis?"

Alfie menggelengkan kepala perlahan. "My father had to have the last word. Even in death."

"Teruk sangat ke dia masa dia hidup?"

"My father was a typical Ashburtonn Royal. Duit yang penuh dalam poket dan takhta yang dia ada dulu membuatkan dia jadi sangat bongkak bila-bila masa yang dia nak. Dia kahwin juga dengan bonda saya walaupun dia tu tak pernah setia." Alfie masih teringat lagi kali pertama dia melihat ibunya menangis atas kecurangan ayahnya suatu masa dahulu. Penuh gambar ayahnya memenuhi dada akhbar bersama dengan seorang gadis yang berusia sepuluh tahun lebih muda darinya di dalam pelukan. Dan di situlah bermulanya kisah kehidupan seorang lelaki biasa yang bernama Alfie di negara Amerika."He thought he was entitled to walk on people."

"Kenapa bonda awak tak tinggalkan dia je?" Kelembutan di dalam suara Safrina memaksa Alfie untuk mengalihkan pandangannya ke arah wanita itu. Mata coklat itu memandangnya dengan penuh rasa kasih dan juga simpati.

"Saya tak tahulah. Sebab duit, agaknya. Diorang tak pernah pula bincang pasal perceraian. Diorang hidup berasingan selalunya. Lepas adik saya lahir je, diorang terus berpisah tempat tidur."

"Jadi maknanya awak benci dengan ayah awak sebab dia layan bonda awak teruk sangat ye? Itulah yang membuatkan awak berjauhan daripada dia?"

Benarkah dia membenci ayahnya sendiri? Alfie juga tidak tahu perasaannya selama ini. Apa yang paling dia pasti ialah dia sangat tidak sukakan lelaki itu. "Ayahanda nak sangat saya jadi macam dia. 'Pergi sekolah, jadi orang berilmu, tapi tak perlu sampai bekerja lebih daripada satu hari seminggu." Alfie membiarkan loghat ayahnya bermain di dalam sindirannya itu.

Senyuman pilu terukir di wajah Safrina. "So your rebellion was to make your own fortune."

Alfie duduk tegak. "I funneled my allowance into stock in the shipping company I now own. Baru sekejap saya masuk kolej, saya dah berjaya kaut satu juta hasil dari titik peluh saya sendiri. Ayahanda marah sangat dengan saya."

"Dia nak kawal awak," ulas Safrina. "Dia tak mampu nak kawal kalau awak berjaya hidup dengan usaha awak sendiri."

Alfie merenung isterinya dan kebanggaan mula mengembang di dalam hati. Dia tidak ingat kali terakhir seseorang berjaya masuk ke dalam kisah silamnya ini dengan terlalu mendalam dan mampu menyimpulkan segala-galanya dengan sempurna. Safrina mendengar dan benar-benar memahami apa yang dia katakan dari tadi. "Betul tu."

"Tell me then, kenapa awak kerja keras sangat untuk dapatkan duit sebanyak tu? Bukannya awak perlukan duit tu pun."

"Saya ingat nak larikan diri sebenarnya. Tapi adik saya, satu-satunya orang yang tahu gaya hidup kami dibesarkan macam mana, dan bonda saya, tak berhak dimusnahkan kehidupan mereka sampai macam tu sekali. Lagipun, banyak sangat duit yang kita akan dapat nanti." Dia ketawa, cuba melupakan segala kenangan pahit yang sentiasa ada di dalam sudut ingatannya. 

Safrina terdiam seketika, cuba memproses segala cerita yang baru dijelaskan oleh suaminya. 

"Awak nak tahu sesuatu tak, Alfie?" tanya Safrina, matanya dilarikan dari mata lelaki itu dan merenung matahari yang semakin menghilang. 

"Apa?"

"I'm starting to think you're more martyr than mercenary."

p/s : okay, as promised! :) enjoy reading.




post signature

Tags:

Share:

8 comments

hello dear :) x salah pun baca sambil komen kan.