Mandi Air Masjid : Anak Dengar Kata

4:10 p.m
rumah manis rumah. yeehaa
banyaknya baju nak lipat -.-

assalamualaikum and hello lads!

okay. siapa pernah dengar tips dekat atas tu? kalau tak ada, meh aku berkongsi cerita.

alkisahnya macam ni. ummi aku cakap dulu masa balik kampung dekat Kepala Batas, Kedah je, mesti arwah abah singgah dekat setiap masjid (tak adalah semua) untuk berehat sekejap. 

gambar bukan hak milik
aku pun masa tu kecil lagi. arwah abah cakap, mak tok ada pesan. orang tua kata kalau nak anak mendengar kata, bagilah dia mandi air kolah masjid tu. 

ye lah, korang pernah tengok tak apa jadi dengan molekul air bila kita azan or baca selawat dekat air tu? ha, meh aku tunjuk sikit kalau ada siapa yang still tak pernah tahu.


hebat kan! 

sebab tu lah, ummi aku rajin mandikan aku dengan air kolah masjid tu. sebab memang sangat bagus, sangat suci mudah-mudahan. dan alhamdulillah, setakat ni aku tak berani nak melawan kata-kata ummi and ayah. ceh. berlagak pula. 

kecil-kecil memanglah.

nakal tak bertempat. sampai bengkak mata adik. adeh. lari topik. itu je. insya-ALLAH, mudah-mudahan membawa kesan. berdoalah sekali. pegang kepala anak tu kan sambil baca doa. moga dia menjadi seorang anak yang solehah dan mampu membawa ibu bapa ke syurga.

sebab nanti masa kiamat tiba, kita dah tak kenal dah siapa mak bapa kita. sedih. sobs. banyakkan berdoa semoga kita satu keluarga berjumpa kembali di sana. 

okay tu je. 


adios~

post signature

Share:

7 comments

  1. yup..betul tu. pernah dengar orang kata air zam zam bila dah keluar dari Mekah rasa dah lain. sebab molekul-molekul ni lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmmm... sebab tu la rsa dia lain kan. orang kata air zam zam ni masa dekat sana rasa manis sangat. kat sini...

      Delete
    2. betul tu Amy...perasaan pun lain.minum air zam zam sambil tengok kaabah depan mata, memang feeling yang tak terbeli dengan wang ringgit.

      Delete
  2. macam mana nak mandi guna air kolah masjid? bawak air kolah balik rumah ke? tak ke nanti orang lain kata curi air. mohon tunjuk ajar :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. janganlah sampai bawa balik ke rumah. niat tu kena betul juga ye dak. kalau dikata curi air, selama ni kita ambil wudhuk tu mencuri juga ke? (sebab kita pakai air kolah tu). kita bukan nak mandi diri kita yang dah besar ni.


      rasanya kalau setakat cuci rambut anak, sapu muka dia tu boleh aje. kalau nak pendapat yang sebetulnya, kena tanya yang lebih bertauliah la..

      Delete
    2. oh. baru paham. untuk anak kecil la kiranya. ingat kan remaja pun boleh. haha nice !

      Delete
    3. hehe. kalau remaja tu, saya memang tak mampu nak bagi jawapan. karang kalau tersalah, saya yang kena. adeh.

      Delete

hello dear :) x salah pun baca sambil komen kan.