Kehidupan Baru di Kuala Lumpur

Pengalaman Kerja di Tempat Baru

Sewa Rumah di Bangsar

Celcom Trainee


9:28 p.m
apartment
...


assalamualaikum and hello lads!

apa khabar semua? hehe. lama sangat dah tak menulis. memang merudum terus aku punya pageviews. sedihnya. nak blogwalking pun ketinggalan sangat ke belakang. sebenarnya kalau nak tahu, aku baru je start kerja. well, not exactly kerja. tapi ini mampu membiayai hidup aku sendiri selama setahun. in shaa ALLAH.


aku dapat kerja di Petaling Jaya. sebenarnya dekat je dengan rumah kalau naik kereta sendiri. masalahnya aku dah 2 tahun tak memandu. so aku better naik public transport. aku dah biasa naik sejak dari universiti lagi. and aku tak ada kereta. ummi aku suruh ambil kereta mak cik aku memandangkan makcik aku ada banyak sangat kereta sampai tak tahu nak pakai mana satu. hahahaha. well, it's just a metaphor for me. 

and masa ni lah nak merasa hidup berdikari. jauh daripada family. bukanlah niat nak jauh daripada family pun, tapi aku nak merasa pakai segala-galanya dengan duit sendiri. well, ada jugalah sebenarnya hutang duit parents sebelum start kerja ni. hahahahaha. okay okay, i promise to pay them back. no worries. 

so, bila dah naik public transport, aku buat keputusan untuk cari rumah sewa sekali. dengan bantuan sahabat-sahabat lain, aku mencari di beberapa kawasan yang sesuai dan berdekatan dengan tempat kerja aku. and pencarian aku akhirnya berbaloi. aku jumpa satu apartment yang sangat dekat dengan all kinds of public transport, sewa boleh tahan murah, dan housemates aku semuanya okay-okay.

bila bercerita dekat orang, adalah juga yang macam pandang sinis dengan aku sebab daripada aku stay dekat rumah sewa di Bangsar, better aku stay dekat rumah sendiri. ye, kalau ikutkan dari Shah Alam tu, adalah dalam 1 jam nak sampai ke PJ. tak jauh. ye memang tak jauh. tapi aku tak sanggup nak hadap jammed hari-hari even bukan aku yang bawa. aku cepat stress menunggu satu benda yang kita tak pasti exact time dia. faham tak? haha. so better aku cari tempat yang dekat and dari rumah sewa aku ni hanya mengambil masa selama 7 minit sahaja nak sampai ke office.


actually, kalau masuk harini baru sahaja minggu keempat dah aku di Petaling Jaya. agak gementar dan happy sebab ini dari bidang aku sendiri. engineering. and aku akan cuba sedaya upaya untuk buat yang terbaik. doakan aku ye :) 

bila orang tanya macam mana first day. aku cuma mampu tersenyum. mula-mula start memang lah tak ada benda nak buat. lagipun kami tak dapat laptop kerja lagi. so, aku duk ke sana ke sini kacau orang. tapi adalah juga supervisor aku ajar many things yang related dengan department kami. which is so new to me. aku tak expect akan kerja dalam bidang telecommunications (telco) sebab dulu pun masa kat UNITEN, aku ambil satu subjek tu je (Data Communication) and I don't like it at all.

inilah apa yang orang kata, boleh jadi sesuatu yang kita tak suka tu, akan jadi

 
ye betul. maybe ini yang terbaik untuk aku kan. doakan aku ye. and sini pun dekat dengan Kak Puti, Luqman pun ada. boleh la mengajak makan sama-sama nanti. hahahaha. bukanlah tak ada kawan-kawan baru dekat sini. ada je ramai. cuma kawan lama pun best juga kan. sini semua okay. akak-akak abang-abang satu office banyak membantu aku kalau aku tak tahu apa-apa. tak ada pun judge ke apa. ye la, aku ni beria masuk, tapi tak ada ilmu hatta sikit sekalipun. sedih kan. 

ada certain orang nampak macam cikai je jadi trainee ni, tapi aku fikir biarlah aku jadi trainee dulu. sebab aku tak tahu apa aku boleh apply dengan banyak teori aku belajar dulu. bila praktikal ni, baru nampak apa yang kita patut buat kan. bagi aku, kalau korang ada tawaran jadi trainee tu, tak kisahlah what kind of companies are you in, just go grab that chance. 

okay itu sahaja. bye nak buat kerja. 

adios~ 
 
 
post signature

Share:

1 comments

  1. hai.. sy follower baru awak.. nice entry.. jemput jenguk blog sy

    ReplyDelete

hello dear :) x salah pun baca sambil komen kan.