Apa Perlu Buat Bila Masih Single?

assalamualaikum and hello lads! selamat pagi semua. dah sarapan ke? or masih berpuasa enam lagi? hehe. tak kisahlah apa yang korang buat pun, asalkan korang berada dalam keadaan sihat sejahtera selalu hendaknya. harini aku nak mengimbau sedikit tentang kisah lama aku. 


Perkara yang Boleh Dilakukan Ketika Masih Single


siapa dekat sini masih single? ye, sep sikit. kita sama. haha. tapi hakikatnya jadi single ni menyusahkan diri sendiri dan orang lain ke? aku tak rasa pun macam tu. mungkin sebab kita dah terbiasa dengan tradisi/tipikal fikiran manusia yang usia macam aku ni dah cukup layak untuk berkahwin, jadi pressure tu sangat mengganggu sanubari aku. aku yakin korang pun merasakan benda yang sama kan. 

yes, dulu aku pernah 'bercinta' dengan seseorang. aku tak sangka benda tu bertahan lama sampai ke 2 tahun. tapi betul kata orang. kita lama bercinta dengan dia pun, kalau dah tertulis dia bukan jodoh kita, nak buat macam mana. yes, dia berkahwin dengan perempuan lain tanpa pengetahuan aku. sedih tak? sedih untuk sehari. but then aku move on. 

okay, mungkin ada yang fikir, eh, cepatnya kau move on. macam tak sayang je. mana ada. 2 tahun kot. takkanlah tak pernah ada rasa apa-apa. tapi buat apa aku nak menangis benda yang dah terang-terang takkan jadi milik aku? baik aku continue dengan hidup aku sekarang. and see, aku dah 24 tahun and i'm truly happy with my life :) 


jadi, sebenarnya. apa perlu/boleh kita buat bila masih single ni? aku tak boleh bercakap dari sudut orang yang dah berkahwin sebab aku belum jumpa soulmate aku. tapi ini antara benda yang aku rasa kita si single ni boleh buat.

1. Travel / Go On A Trip


aku sejak habis degree, keinginan untuk menjadi traveler tu sangat tinggi. aku jenis yang tak boleh duduk diam. i need to learn new things everyday. i'm an ambivert, so aku cas energi aku dengan bercakap dengan orang and bergerak ke sana sini sendirian menikmati pemandangan. sejujurnya, bila kita travel ke negara orang ni, mata kita memang terbuka sepenuhnya tentang kehidupan yang kita lalui hari-hari. 

bagi aku yang pernah travel ke Mesir dan menunaikan umrah, sedangkan baru je 3 negara aku pergi, aku dah cukup terkesan dengan culture and cara pemikiran orang di sana. so just do it! tengok bunga tulip di Amsterdam, pergi melawat Piramid, makan Pizza di Italy dan having fun! mana tahu, korang boleh share experience tu on your first date.

2. Bina Keyakinan Diri


masa single ni lah, kita nak build our self confidence. tengok macam aku. still muda lagi dah sibuk fikir nak bercinta. tapi tengok penampilan diri, aku pun tak mahu diri aku sendiri. haha. ini dululah. jadi masa single ni lah kita nak kenal siapa kita sebenarnya. kita suka gaya hipster ke, gaya muslimah sejati ke, gothic ke. bila kita dah selesa dengan stail yang kita dah pernah cuba tu, sampai masa bercinta, kita takkan 24/7 analyze diri sendiri. aku ni cantik ke? kenapa dia minat aku? aku ni baju buruklah apa lah itulah.  so end up kita tukar penampilan yang dia suka instead of be ourselves. okay, so maybe aku sendiri je yang fikir macam tu. haha. 

masa zaman universiti dulu, aku jenis seorang yang invisible. pakai pun something yang tak menarik perhatian orang. aku dah berkulit hitam manis, aku pakai lagi warna gelap. lepas tu salahkan diri sendiri kenapa orang tak nak kawan dengan aku and semua. sejak dari tu, aku cuba ubah penampilan aku. daripada kasut flat, bertukar ke high heel boots. daripada pakaian warna gelap ke pakaian warna cerah. daripada plain, aku dah cuba mekap sikit-sikit as in pakai compact powder, lipstick, chapstick and so on. 



ni pun atas encouragement best friend aku juga. bayangkan aku pergi rumah dia petang tu, then malam kami pergi downtown untuk cari barang mekap. midnight tu kami main mekap-mekap sampai ke pukul 3 pagi. hahahaha. gila betul buat tutorial pagi-pagi buta. 

bila kita dah cuba macam-macam ni, sedikit sebanyak keyakinan jadi makin bertambah. kadang-kadang orang tak perasan pun kita pakai apa. tapi sebab confident tu sangat tinggi, kita sendiri jadi menyerlah. orang boleh perasan kita ada dekat situ. aku tengah merepek ke sekarang ni?   so, tulis sahaja apa priority korang. kejar impian sementara masih single ni.

3. Cuba Hobi Baru


macam aku cakap tadi, i need/love to learn new things. apa yang kawan aku buat yang aku rasa menarik, aku cuba. contoh macam haritu aku menang dua tiket free ke Adeline Villa Gopeng. aku bawa best friend aku sekali. antara aktiviti yang kami buat paling ekstrem aku rasa adalah water abseiling. masha ALLAH, bayangkan, kalau bukan free punya pasal, memang aku pandang sebelah je benda tu. dah la aku gayat and aku tak pandai berenang, lepas tu kena abseiling dekat waterfall yang tinggi. aku risau tersekat je dekat tengah-tengah tak berani nak turun. hahaha. tapi gagahkan hati juga untuk mencuba. and i did it! main roller coaster pun sama. biarlah even once in a lifetime je aku buat kurang-kurangnya aku dah ada experience tu. 


tengok, orang kata bila dah bercinta ni best kalau dapat buat aktiviti bersama-sama. tapi being single pun boleh. kita yang kena benarkan hati kita merasa untuk bahagia walaupun masih sendiri. bila buat benda seorang, lama-lama kita jadi independent and tak mengharapkan sesiapa pun untuk buat sesuatu. 

4. Get In Shape


ha, tadi pasal penampilan. body pun kena jaga juga. jangan mekap je pandai, tapi kesihatan tak utamakan. buatlah apa sahaja yang korang suka! macam aku, aku suka menari. aku tak berapa gemar workout yang ganas. menari is a fun thing to do. keluarkan peluh, learn new tricks untuk menari in a sexy way (ni untuk suami je), discover your capabilities. tak suka menari, boleh main golf ke, hiking or even shopping for 8 hours. haha. who knows, masa buat aktiviti tu, kita akan jumpa orang yang punya minat sama dengan kita.

5. Berkenalan dengan Orang Baru


don't just focus on finding your other half. tapi sebaliknya cuba belajar kenal orang baru. at least one people a day. tanya pasal kehidupan dia. mana tahu pengalaman dia boleh buat kita kenal dunia dengan lebih luas. dahulu aku memang pemalu untuk mulakan perkenalan lebih-lebih lagi lelaki. and yes, aku terasa menyesal sampai sekarang sebab aku tak punya ramai kawan di universiti. tapi bila dah start jadi berani, aku redah sahaja. selagi pergaulan masih dijaga, tiada masalah yang akan timbul. 

so, stay single akan menjadi masalah ke? nope, i don't think so. macam-macam benda kita boleh buat bila masih single ni. bila dah kahwin, kita akan terikat. apatah lagi bila dapat suami/isteri yang tak punya minat yang sama dan mungkin tak berani mencuba untuk melakukan sesuatu. jadi inilah masanya untuk explore everything. :)

okay, itu sahaja. i wish you all the best and moga bertemu dengan pasangan anda suatu hari nanti. kalau ada rasa boleh ditambah lagi dalam list ni, just put your comments below. 


adios~

post signature

Share:

4 comments

  1. single ni...macam-macam boleh buat...tiada limit...carilah apa yang minat atau apa yang dihajati...

    ReplyDelete
  2. Memang panjang langkah sikit jadi orang single berbanding yang dah ada komitmen.
    Hai, Amy. Maaf baru sekarang muncul di sini :)

    ReplyDelete
  3. single itu seronok kerana mampu untuk bergerak tanpa kongkongan...berdua itu sangat best bila dah jadi jodoh yang sah

    ReplyDelete

hello dear :) x salah pun baca sambil komen kan.