Nama Aku Mek Ya

assalamualaikum and hello lads! ini ada kena mengena sedikit dengan salasilah keluarga aku. so, kalau terasa bosan nak dengar sejarah hidup aku, sila berhenti setakat ini sahaja. hahaha. sebenarnya aku agak excited nak cerita sebab aku pun baru tahu pasal ni. since semalam ada majlis tazkirah di rumah nenek aku, pagi esoknya kami 4 keluarga sarapan bersama-sama di rumah nenek. 

Nama Aku Mek Ya



entah macam mana tiba-tiba boleh timbul perbualan mengenai sejarah lama keluarga. ingat tak aku ada cerita haritu pasal anggapan orang yang aku ni bukan Melayu? ha, di sini mungkin akan reveal sikit pasal keturunan aku. 

arwah atuk kalau diikutkan memang orang Selangor. tapi keturunan kami bermula dari Lampung Indonesia dan migrate ke Melaka untuk berdagang. well, nama moyang aku pun Tok Dagang. then, berkahwin pula dengan orang Bugis. berpindah pula ke Klang, lahirlah arwah atuk aku. so, aku ni kira keturunan businessman jugalah cuma tak tahulah sampai sekarang aku tak ada niat nak meniaga tu. korang pun tahu aku keluar dari UTP sebab aku tak minat business. 

then, pakcik aku buka cerita pasal susur galur nenek aku pula. keturunan nenek aku berasal dari Selatan Thailand. and paling tak dijangka, nenek aku merupakan keturunan diraja. tapi nenek aku wanita yang bermata sepet macam cina. siam sepet bukan siam mata bundar. hehe. tapi sepet tu turun dekat anak first (pakcik) and anak bongsu sahaja (makcik). hahaha. 

pakcik aku tambah lagi, nama moyang kami dulu adalah Mek Bunga. then turun ke bawah jadi Mek. then, Mek Som, then barulah lahir nenek aku Mek Embong. nama mek tu berhenti sampai ke nenek aku sahaja. mek ni akan kekal bila anak pertama yang lahir adalah anak perempuan. itulah apa yang aku dengar. kalau tak, nama umi aku dengan aku sekali jadi Mek. nama umi jadi Mek Bunga (yang mana almost semua panggil umi aku macam tu masa kecil-kecil) dan aku pula Mek Ya. hahahahaha. macam sedap pula dengar nama Mek Ya tu. aku ada bertanya juga dekat nenek, kenapa nama umi tak ada mek. nenek kata masa tu dah masuk zaman moden, terus nenek tukar nama. hahaha okay. 

kalau dari belah arwah abah aku pula, hanya sedikit je yang aku tahu. yang cuma aku ingat, keturunan maktok dan tokwan asal dari Arab dan India. sebab tu lah i ni muka hitam manis. hahahahaha. and nama maktok aku ada Wan sebenarnya. tapi since kahwin dengan tokwan aku yang nama tidak mempunyai Wan, jadi warisan nama tu pun berhenti sampai situ sahaja. 

okay, setakat itu je yang aku tahu mengenai kisah nenek moyang aku. menarik juga bila dengar pasal tu. korang pun mesti ada juga yang tahu berasal dari mana kan? 

adios~

post signature

Share:

3 comments

  1. uish. banyak keturunan kak amy ni. hai mek ya

    ReplyDelete
  2. Salam kenal. Jemput singgah di blog saya. :)

    https://ctkhatijahdiana.blogspot.my/

    ReplyDelete
  3. wahh menarik betul dengau cerita salasilah mek ya ni. boleh buat sambungan hehehe.

    ReplyDelete

hello dear :) x salah pun baca sambil komen kan.